De koeriersdienst is de oudste manier om pakketten te bezorgen. Heel vroeger bezorgden koeriers te voet of te paard. Na de industriële revolutie gebruikten de koeriers treinen om pakketten af te leveren. En met de komst van auto’s werden koeriers nog sneller en flexibeler. Tegenwoordig kunnen koeriers pakketten binnen één werkdag bezorgen. En kunnen we de ontvanger gemakkelijk op de hoogte houden met een track en trace code. Techniek speelt hierbij een belangrijke rol. In deze blog vertellen we u meer over de rol van techniek in de koeriersbranche.

De wilde jaren ‘80

In de jaren ’80 had de koerier een auto en een wegenkaart. De opdrachten waren vooral spoed- en vaste ritten. En werden meestal ’s nachts uitgevoerd. Per zending werd er door de chauffeur een vrachtbrief ingevuld. Hiervan was een doorslagje voor de verzender, een doorslagje voor de ontvanger en een doorslagje voor de koerier.

De koerier moest zich na iedere levering melden op kantoor. Dit was meestal aan de keukentafel. Bij lange afstanden werd er een belmoment afgesproken. Zo wisten ze op kantoor zeker dat een pakket afgeleverd was. En konden ze een tijd noteren.

Piepers en telefoons als communicatiemiddel

Later kwamen de piepers. De chauffeur kreeg een code doorgestuurd met het bericht ‘zo snel mogelijk bellen naar kantoor’. Halverwege de jaren ’90 kwamen de eerste mobieltjes in de koeriersbranche. De communicatie tussen kantoor en de koerier werd steeds beter en makkelijker. Er werd in deze periode nog wel gewerkt met papieren vrachtbrieven en doorslagjes.

Koeriersdienst nu

Internet en andere technologieën hebben de koerierssector veranderd. Met een online track & trace code kunnen ontvangers precies zien waar hun pakket is en wanneer deze bezorgd wordt. Daarnaast kunnen de koeriersdiensten nu beter communiceren met hun klanten waardoor de bezorging steeds soepeler verloopt.

Techniek in de koeriersbranche track and trace

De opkomst van E-commerce

Online winkelen en bestellen heeft een enorme invloed gehad op de koeriersdienst. De grootte van de pakketten en het aantal bestellingen is enorm gestegen. Koeriersdiensten bieden tegenwoordig steeds meer innovaties aan. Zoals same day delivery en geautomatiseerde sorteercentra.

De toekomst van de koeriersdienst

Er is constant aandacht voor de verbetering van het doorgeven van de juiste informatie. Dit doen we in overleg met onze klanten en de ontvangers. Elke klant heeft zijn eigen wensen passend bij zijn of haar producten en de klantenkring. Het is belangrijk dat wij meedenken hoe onze koeriersdienst hierop kan aansluiten.

Wilt u meer weten over de rol van techniek in de koeriersbranche? Of heeft u nog handige ideeën hoe we onze service nog beter kunnen regelen? Laat het weten! Wij staan altijd open voor nieuwe innovaties.